کارگران حوادث شغلی محیط کار خودرا گزارش دهند
کاروخدمت: با راه اندازی سامانه ثبت حوادث شغلی و حوادث ناشی از کار، کارگران و حتی خانواده های آنها می توانند بعد از انجام پروسه احراز هویت، حوادث رخ داده در محیط کار را بوسیله ثبت در سامانه گزارش دهند.
به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، بروز حوادث مختلف همچون حوادث ناشی از کار و بیماریهای شغلی یکی از تبعات سوء رشد تکنولوژی در جوامع بشری است و همه ساله تعداد بیشماری از نیروهای کار در واحدهای تولیدی و صنعتی را گرفتار مشکل می کند.
طبق گزارش ها بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان و بعد از آن در معدن رخ می دهد و در وقوع بالاتر از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد.به سبب ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد.
این حوادث ممکنست موجب ایجاد خسارت های مالی و گاهی جانی شوند؛ به نحوی که کارگران از نظر جسمی لطمه دیده یا حتی عضو بدن خودرا از دست بدهند. حتی این احتمال وجود دارد که کارگران و کارفرمایان مجبور به پرداخت غرامت هایی شوند.
بر این اساس در ماده ۶۰ قانون تامین اجتماعی ذکر شده که لطمه دیدگان حوادث ناشی از کار تحت پوشش بیمه درمانی هستند. در صورت اعلام حادثه به سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، بازرسان کار صحت اتفاق را بررسی و مقصران اصلی حادثه را تعیین می کنند.
گزارش ها از آن حکایت می کند که بیشترین حوادث ناشی از کار در کشور ما در بخش ساختمان و بعد از آن در معدن رخ می دهد و در وقوع بالاتر از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد که این امر اهمیت رعایت نکات ایمنی بمنظور کاهش آمار حوادث ساختمانی را نشان میدهد.
در راستای پشتیبانی از کارگران در محیط کار وزارت کار بتازگی از سامانه ثبت حوادث ناشی از کار ذیل سامانه جامع روابط کار رونمایی نمود که راه اندازی آن کمک ویژه ای به کارگر و حتی خانواده وی می کند که با احراز هویت حادثه ناشی از کار را در سامانه ثبت کنند و در صورتیکه کارگر در محیط کار با حادثه ای روبه رو شد و لطمه دید بوسیله این سامانه آنرا گزارش دهد.
برای این منظور کارگران بعد از احراز هویت بوسیله مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران به سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir وارد می شوند و سپس بوسیله زیرسامانه بررسی حوادث ناشی از کار به نشانی https: //prkar.mcls.gov.ir/mclsstatic/help/visualHelp/jobIncident.htm روند تکمیل اطلاعات و درخواست بررسی حوادث ناشی از کار و ثبت حادثه شغلی را دنبال می کنند.
در همین راستا، علی حسین رعیتی فردـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایسنا، به تشریح خاصیت های سامانه پرداخته و می گوید: در مواردی که کارفرما حادثه ناشی از کار را در کارگاه یا کارخانه اعلام نکرده باشد، در صورتیکه حادثه توسط کارگر در سیستم ثبت گردد بازرسان کار ما در هر نقطه حادثه را رویت و گزارش می کنند و می توانند پیگیری های آتی را صورت دهند.
به گفته وی این سامانه سبب می شود در اجرای قانون مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار نظارت بیشتری اعمال شود و حوادث ناشی از کار ثبت و آمار دقیقی از آن ارائه شود.
ثبت ۷۹۰۰ حادثه ناشی از کار در سال گذشته
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت ۷۹۰۰ حادثه ناشی از کار پارسال آگاهی داده و گفته است: ممکنست قسمتی از این حوادث به ما اعلام نشده یا افراد مراجعه نکرده باشند ولی اساسا کارگرانی لطمه دیده اند به همین دلیل در امتداد پشتیبانی از کارگران در محیط های کاری و جلوگیری از وقوع حوادث شغلی و حوادث ناشی از کار این سامانه طراحی و راه اندازی شده تا بوسیله آن اقدامات موثر برای کاهش حوادث ناشی از کار صورت گیرد و آموزش های لازم ارائه شود.
راه اندازی سامانه ثبت حوادث کار سبب می شود در اجرای قانون مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار نظارت بیشتری اعمال شود و آمار دقیق از حوادث کار به دست آید.رعیتی فرد همین طور اظهار داشت: با استفاده از اطلاعات سامانه ثبت حوادث ناشی از کار می توان در اولین فرصت درخواست متقاضیانی که حادثه را در سامانه ثبت می کنند رسیدگی کرد و برمبنای اطلاعات ثبت شده قدامات لازم برای پیگیری های بعد را انجام داد.
بی تردید آموزش کارگران در محیط های کاری شامل کارگاه ها و کارخانه ها جهت استفاده صحیح از تجهیزات، ماشین آلات و دستگاهها امری لازم است و برای آنکه لطمه های ناشی از حادثه در محیط کار کمتر شود، رعایت نکات ایمنی و حفاظتی و بهداشتی، افزایش سطح مهارت نیروهای کار، تامین ابزار و امکانات مورد نیاز برای حفظ سلامت کارکنان شامل عینک، دستکش، کلاه ایمن و ماسک در حین کار و رفع نگرانی ها و دغدغه های روزمره کارگران باید مدنظر قرار بگیرد.
بر اساس آمارها حوادث کار پارسال ۵ درصد کاهش داشته و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴ درصد فوت شدگان کل حوادث ناشی از کار کمتر شده است.
به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، کارشناسان بر این عقیده اند که کارفرمایان باید با اصلاح ساختار و بازنگری تجهیزات ایمنی و حفاظت فنی، محیط ایمن تری را برای کارگران فراهم آورند تا جان کارگران در خطر نباشد. باتوجه به پیوستن ایران به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۵۵ وزارت کار در تلاش است تا تمام کارهای اقتصادی تحت پوشش حوزه ایمنی و بهداشت قرار گیرد و در شورای عالی حفاظت فنی و کمیته های مذکور در واحدهای تولیدی بخشنامه ها و دستورالعمل ها با شرایط تغییرات اقلیمی تطبیق یابد تا از لطمه رسیدن به کارگران پیشگیری شود.
منبع: كاروخدمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب