پوراحمد از همان ۳۰ سال قبل عاشق موضوعات جنایی بود
کاروخدمت: کیومرث پوراحمد امروز با درگذشتش شوک بزرگی به خیلی ها داد. زمانی که برای نگارش فیلمنامه اش در زمینه حوادث به ما زنگ زد و سوال هایی دراین زمینه داشت، دغدغه اش در ساخت موضوعات جنایی را بیشتر متوجه شدیم. هرچند 30 سال قبل وقتی پس از «قصه های مجید»، ترجیح داد سراغ سریال معمایی پلیسی «سرنخ» برود و حتی همین اواخر که فیلم «پرونده باز است» را ساخت، علاقه به حوادث و موضوعات جنایی در او مشهود بود.
کمتر کسی فکر می کرد بعد از موفقیت هایی که کیومرث پوراحمد با ساخت «قصه های مجید» به دست آورده، در فاصله کمی از آن، بدنبال سریال «سرنخ» با مضمون پلیسی ـ معمایی برود. موضوعی که ظاهرا دغدغه و علاقه شخصی اش بود؛ به صورتی که آخرین فیلمش با عنوان «پرونده باز است» را نیز در همین ژانر ساخت.
فیلم های پوراحمد با زندگی شخصی اش ارتباط تنگاتنگی داشت و اغلب آثار این هنرمند الهام گرفته از زندگی خودش بود. مصداق این ادعا، فیلم «شب یلدا» و ماجراهای واقعی مستتر در آن بود که توسط خودش هم تایید شد.
پوراحمد در طول هفت دهه زندگی، دو سریال «قصه های مجید» و «سرنخ» را در تلویزیون ساخت؛ مجموعه هایی کم تعداد اما ماندگار که در زمینه بازیگری و دیگر عوامل اشتراکاتی با هم داشتند.
روایتی از ساخت «قصه های مجید»
پوراحمد برای ساخت قصه های مجید از حضور مادرش بهره گرفته بود. او قبل از این، ماجرای انتخاب بی بی را چنین روایت کرده بود: «داستان به این شکل بود که ما خانه و مهدی باقربیگی(مجید) را انتخاب نموده بودیم و فقط بازیگر نقش بی بی مانده بود. مادرِ من، برای انتخاب نقش بی بی با همسایه ها و خانم های مُسن صحبت می کرد و ما از آنها تِست بازیگری می گرفتیم. یادم می آید یک روز یکی از خواهران یا برادرانم به من گفت، تو سراغ خانم های معمولی خانه دار می روی، مادر خودمان هم این خصوصیات را دارد چرا از او برای این نقش استفاده نمی کنی؟ این در حالی بود که مادر من عاشق سینما بود؛ هفته ای دو سه بار به سینما می رفت، همه سریال های تلویزیون را می دید و در آشپزخانه اش یک رادیو داشت که دائم قصه ها را گوش می کرد، کتاب زیاد می خواند و کتاب قصه های مجید را هم چندبار خوانده بود. یک دوربین وی اچ اس کوچک داشتیم مادرم را به خانه ای که انتخاب نموده بودیم به همراه مجید بردیم و به او گفتم قصه خواب نما را بگوید و ما فیلمبرداری کردیم و متوجه شدم که مادرم برای این نقش بسیارخوب است و به این شکل بود که بی بی قصه های مجید برگزیده شد.»
ساخت سریال «قصه های مجید»، در سال ۱۳۶۹ آغاز شد و در اوایل دهه ۷۰، از شبکه یک پخش و به یک مجموعه تلویزیونی پر طرفدار تبدیل شد. مجید با بازی مهدی باقربیگی و بی بی با بازی پروین دخت یزادانیان، دو شخصیت اصلی این سریال بودند.
داستان اصلی «قصه های مجید» به قلم هوشنگ مرادی کرمانی، در شهر کرمان می گذشت که کیومرث پوراحمد، رویدادگاه این سریال را به استان اصفهان ـ زادگاهش ـ منتقل کرد.
ساخت «سرنخ» دغدغه پور احمد بود
«سرنخ» کیومرث پوراحمد هم از آن دست سریال های پرمخاطب تلویزیون در ژانر پلیسی و معمایی بود که سه دهه پیش در زمان پخش از شبکه یک سیما، مخاطبان پرشماری را با خود همراه کرد.
بهزاد خداویسی، بازیگر این سریال که تا سال ها او را به نام مصطفای «سرنخ» می شناختند، اعتقاد داشت «سرنخ»، سریال موفقی خصوصاً در ژانر خودش بود. این مجموعه قصه هایی داشت که نه مطلقاً پلیسی و خشک بودند و نه دور از شم و شگردهای کارآگاهی.
جهانبخش سلطانی هم قسمتی از جذابیت های سریال «سرنخ» را به بداهه گویی بازیگران مرتبط دانسته و گفته بود، «کیومرث پوراحمد به بازیگرانش اعتماد داشت و دست آنها را در جلو دوربین باز می گذاشت.»
در سریال «سرنخ» به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد، علاوه بر سلطانی، بهزاد خداویسی، مرحومه پروین دخت یزدانیان، رضا کیانیان، محمدرضا فروتن، افسانه بایگان، لیلی رشیدی، ایرج نوذری و مجید مشیری بازی کرده بودند.
همزمان با بازپخش سریال «سرنخ» از شبکه آی فیلم و استقبال مخاطبان، گمانه هایی در خصوص تولید سری دوم این سریال در سال ۹۹ عنوان شد. با اینحال کیومرث پوراحمد حاضر به ساخت فصل جدید نبود. بر این اساس، با وجود نگارش فیلمنامه، پوراحمد پرونده «سرنخ» را در همان سال ها برای همیشه بست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب