رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای:
۲۶ درصد از جوانان ایرانی بدنبال شغل و مهارت نیستند
به گزارش کاروخدمت، فارس رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور اظهار داشت: 26 درصد از جوانان ایرانی 15 تا 24 ساله بدنبال تحصیل، مهارت آموزی و یا حتی شغل نیستند.
غلام حسین محمدی امروز، ۲۹ آذرماه در هشتاد و هفتمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس که در استانداری برگزار گردید، با بیان این مطلب اظهار داشت: ۲۰ درصد از جوانان دنیا نیز بدنبال تحصیل و مهارت آموزی یا حتی شغل نیستند.
وی با اعلان اینکه در میان سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ خیلی از شغل های جدید از بین می رود، اظهار داشت: پیش بینی می شود عناوین شغلی نظیر کارشناس هوش مصنوعی، مهندس رباتیک و مهندس فناوری های مالی بیشترین سهم در بین مشاغل آینده را به خود اختصاص دهند و همین طور عناوین شغلی نظیر طراحان گرافیک، مهندسان، کارگران، ساختمانی، آشپزها و نصاب های تجهیزات هم رشد کنند، بااینکه رشد آنها اندک است.
محمدی افزود: عناوین شغلی نظیر باجه دار بانک، کارمند ثبت اطلاعات و تحصیل دار از مشاغلی هستند که احتمال می رود بیشترین تقلیل را داشته باشند.
رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور در ادامه سخنان خود سیر تحول مهارت مدیریتی در جهان را توصیف کرد و اظهار داشت: اصلی ترین چالش کسب وکارها از سال ۲۰۱۵ تاکنون، چابکی و خلاقیت در حل مسائل بوده است که منجر به لزوم تحول در مهارت های کلیدی مورد تقاضا، برای مواجه با این چالش است.
وی با تأکید بر این که ۴۴ درصد از مهارت های کلیدی نیروی کار طی ۵ سال آینده دستخوش تغییر می شوند، اظهار داشت: اکنون ایران و جهان در عصر حل مسائل پیچیده قرار دارند.
محمدی وضعیت فعلی آموزش در جهان را بیان کرد و اضافه کرد: طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سرمایه گذاری در یادگیری و آموزش حین کار، یکی از رایج ترین راهبردهای منافع منابع انسانی است که برای تحقق اهداف کسب وکار سازمان ها اتخاذ می شود.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: تا سال ۲۰۲۷، ۶۰ درصد از نیروی کار، به آموزش نیاز خواهند داشت اما هم اکنون تنها نیمی از آنها به این فرصت دسترسی دارند و انگار در این بخش، کارآفرینان می توانند ایفای نقش جدی داشته باشند.
محمدی افزود: آموزش فنی وحرفه ای به لطمه دیدگان اجتماعی، خانواده های لطمه دیده، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانش آموزان، دانشجویان، دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنین سکونت های غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، ساکنین مناطق محروم مرزی، سربازان وظیفه شاغلین بنگاه های اقتصادی عشایر، خردسالان کار و خیابان، متقاضیان مهارت آموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبودیافته با روش های غیرحضوری، تلفیقی و مجازی آموزش هایی را ارائه می دهد.
رییس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور با اشاره به این که علاوه بر صنایع فعال در شیراز، بزرگترین بیمارستان خیرساز هم در این شهر وجود دارد، بیان کرد: شیرازی ها همیشه در کار خیر پیشتاز بودند اما چه اتفاقی افتاده است که نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم؟
وی دلیل عدم حضور شرکتها در عرصه مهارت آموزی را فراهم نکردن مسیر آموزش فنی وحرفه ای دانست و اظهار داشت: نیاز به یک پارادایم شیفت وجود دارد که با ترویج برابری فراگیری و یادگیری بنیادی، هماهنگ سازی آموزش و مهارت ها با نیازهای بازار کار، پشتیبانی از کارآفرینی و خوداشتغالی، تحولات سبز و دیجیتال و همین طور تقویت مشارکت های عمومی و خصوصی مسیر مهارت آموزی برقرار شود.
محمدی با اعلان اینکه در سازمان فنی و حرفه ای پارادایم شیفت شروع شده است، اظهار داشت: قرارداد یونسکو به مبلغ ۷.۵ میلیون دلار برای نوسازی مرکز تربیت مربی مطابق مهارت های پیشرفته امضا شده است، همین طور با بهره گیری از دیجیتال مارکتینگ در پلت فرم دیجی کالا مبادرت به فروش محصولات صنایع دستی با کیفیت، ساخته دست مهارت جویان سازمان فنی و حرفه ای کرده ایم.
وی در توصیف وضعیت فعلی آموزش در ایران اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه ای برای حرکت به سوی آینده اطمینان بخش در فضای مهارت آموزی، قائل به مشارکت جویی گسترده برای تعامل با تمامی ذی نفعان و بصورت خاص کارآفرینان است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اشاره کرد: چرخه اشتغال فرآیندی است که در آن کارجو با کسب شایستگی ها و مهارت های لازم در شغل مدنظر، ارزیابی شایستگی و دریافت آموزش های متناسب به یک موقعیت شغلی دست پیدا می کند.
منبع: karokhedmat.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب