مدیركل نگهداری راه ها:

میزان خرابی جاده های اصلی به ۴۰ درصد رسید

میزان خرابی جاده های اصلی به ۴۰ درصد رسید به گزارش کاروخدمت، مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور اظهار داشت: در عرصه بهسازی سبک و سنگین توانستیم شش درصد خرابی ها را کاهش دهیم و مجموع خرابی های سبک و سنگین شریان های اصلی را از 46 درصد به 40 درصد برسانیم.



علیرضا سیاهپور در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه عمده خرابی ها جاده های کشور در عرصه بهسازی سنگین و سبک است، اظهار داشت: از ۶۶ هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه های شریانی کشور بر طبق آخرین برداشت و پایش در سال ۱۴۰۱، میزان خرابی های نیازمند بهسازی سبک و سنگین (شروع خرابی ها تا خرابی های سنگین) حدود ۴۶ درصد، خرابی های نیازمند نگهداری پیشگیرانه( آستانه خرابی) جاده ها ۳۳ درصد و نگهداری جاری(جلوگیری اولیه از خرابی) در حدود ۲۱ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: تامین اعتبار برای رسیدگی به شریان های اصلی از محل ۹ درصد عوارض دولتی جابه جایی کالا و محل تامین اعتبار برای راه های روستایی و فرعی از محل تامین اعتبار استانی است.

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور اشاره کرد: هزینه هایی که در سال ۱۴۰۱ بر طبق ضرایب پیشنهادی برداشت کردیم نشان داد که برای اصلاح خرابی ها به ۷۲ همت اعتبار نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: در سال قبل برای ۲۲ هزار کیلومتر از جاده ها با راه حل آسفالت های حفاظتی برای نگهداری پیشگیرانه، نگهداری جاری، بهسازی سبک شامل لکه گیری، بهسازی سنگین شامل روکش واقداماتی از این دست، ۷۲ همت پیش بینی اعتبار شده بود که از این مقدار حدود۱۵ همت تامین منابع شد.

سیاهپور در ادامه اظهار داشت: با اقداماتی که سال قبل انجام و بروزرسانی هایی که صورت پذیرفت خوشبختانه در عرصه بهسازی سبک و سنگین توانستیم شش درصد خرابی ها را کاهش دهیم و مجموع خرابی های سبک و سنگین به ۴۰ درصد رسید. همین طور نگهداری پیشگیرانه را از ۳۳ درصد به ۱۲ درصد رساندیم که بهبود بیشتری را در این بخش شاهد بودیم. از طرفی میزان ۲۱ درصد نگهداری جاری به ۴۸ درصد رسید که این یعنی بهبودی در جاده ها افزوده شد.

وی با اعلان اینکه پنجمین دوره پایش را از اواسط سال یعنی سه ماه پیش شروع کردیم و خرداد سال آینده نتایج این پایش را اعلام خواهیم کرد، اظهار داشت: این پایش هر دوسال یکبار به انجام می رسد و بر طبق آن می توانیم عدد نهایی را اعلام نماییم که چقدر از جاده های اصلی خراب هستند و نیاز به نگهداری دارند.

مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی راه سازمان راهداری کشور عنوان کرد: بر طبق آخرین پایش ها، بیشترین خرابی جاده ها متعلق به استان اصفهان است و بدین سبب این استان به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا محورهای خودرا بهبود بخشد. همین طور بهترین استان نیز بر طبق طول راه و نسبت خرابی ها استان البرز گزارش شده است. استانهای خراسان شمالی، قم، کرمان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان نیز جزو جاده هایی است که شرایط خرابی و شدت خرابی آنها از متوسط کشوری کمتر است و شرایط بهتری دارند.

به گفته وی، برای بهبود جاده های هر استان بطور متوسط ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سیاهپور با اعلان اینکه سال قبل پیش بینی شد که برای حدود ۱۲ هزارو۵۰۰ کیلومتر راه شریانی آسفالت حفاظتی و لکه گیری و... صورت گیرد، اضافه کرد: بر طبق پایش ها، تحلیل ها، ترافیک جاده ها، طول راه، سهم هر استان در آغاز سال مشخص و اعتبارات را به استان ابلاغ می نماییم. استان هم برای محورهای مهم خود برنامه ریزی و نوع اصلاح را مشخص می کنند و در نهایت طی مناقصه پیمانکار مشخص می شود.

وی در آخر اظهار داشت: امسال حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه حل پیشگیرانه را به استانها ابلاغ کردیم و بر طبق آخرین گزارش ها تا کنون حدود ۱۲ هزار کیلومتر در استانها اقدامات انجام شده است و امیدواریم تا انتهای سال هدفی که برنامه ریزی کردیم محقق شود. همین طور امیدواریم با پیش بینی منابع مالی که در قانون برنامه هفتم آمده بتوانیم تعهدات و بدهی های موجود را به پیمانکاران پرداخت نماییم.




منبع:

1403/09/18
10:57:18
5.0 / 5
35
تگهای خبر: پیمانكار , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید