معاون وزیر كار:
مهارت فقط کلید اشتغال نیست مهم ترین مؤلفه آنست
به گزارش کاروخدمت، معاون وزیر کار اظهار داشت: مهارت فقط کلید اشتغال نیست، بلکه مهم ترین مؤلفه آنست و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش های فنی، نیازمند توسعه مهارت ها جهت راه اندازی کسب وکار هستند.
به گزارش کاروخدمت به نقل از مهر، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانمندسازی آحاد مختلف جامعه در این سازمان را کار بسیار مقدس و باارزش عنوان نمود و اظهار داشت: ارائه آموزه ای مهارتی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال، بسیار حائز اهمیت می باشد، اما در این راه باید با تشکیل نگرش انتقادی به گذشته و نگرش انطباقی با کشورهای پیشرفته، زنجیره مهارت آموزی، صلاحیت حرفه ای و اشتغال را طراحی کرد.
وی با اشاره به اینکه آموزش خصوصاً کسب آموزش های مهارتی، اکسیری برای رهایی از فقر و وصل شدن به تار و پود اقتصادی کشور است، اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی، دسترسی به آموزش برای اقشار مختلف جامعه کار، بسیار دشواری بود و بعد از انقلاب این معضل ریشه کن شد، اما جهت دستیابی به اشتغال مورد نیاز کسب و کار، نیازمند بازبینی سودمند و تأثیر مسیر آموزش و اصلاح فرآیندهای اجرا و عمل هستیم.
وی ضمن اشاره به رایگان بودن آموزش های مهارتی در بخش دولتی خصوصاً برای اقشار لطمه پذیر، افزود: مهارت تنها کلید اشتغال نیست، بلکه مهم ترین مؤلفه آنست و کارآموزان برای جذب بازار کار، علاوه بر کسب آموزش های فنی، نیازمند توسعه مهارت های نرم، تسهیلات و … جهت راه اندازی کسب و کار و یا وارد شدن به یک زنجیره صلاحیت هستند و حتی گاهی شاغلان به علت عدم مهارت در بنگاه های اقتصادی، گرفتار ناپایداری اشتغال می شوند که ارائه آموزش های مهارتی، ایجاد و پایداری اشتغال از برنامه های پیشروی سازمان است.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اتصال کارآموزان به بنگاه های اقتصادی در جهت اشتغال، بیان نمود: برای ایجاد و پایداری اشتغال، اتصالات نظام های مختلف، اکوسیستمی و زیست بومی فکر و عمل کردن در راستای اجتناب از موازی کاری و اتلاف هزینه های چند برابری از مواردی است که باید جدی تر پیگیری شود.
وی داشتن داده و اطلاعات مناسب برای گرفتن تصمیمات درست را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نظام حکمرانی داده ها در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مجموعه زیست بوم آموزش فنی و حرفه ای با رویکرد سکو محوری برای اتصالات این نظام ها و مشارکت اقتصادی بنگاه های بزرگ، کوچک، دانش بنیان، مجموعه های خود اشتغالی و… در بکارگیری کارآموزان ماهر تکمیل می شود.
محمدی اظهار نمود: در طرح ایران مهارت اهتمام بر این شده است که با توسعه محتوا در عرصه مهارت بوسیله توسعه زیرساخت ها و ظرفیت آموزش های دوگانه در قالب مراکز جوار و بین کارگاهی، مراکز مشترک هیأت امنایی، دولتی، غیردولتی، هنرستان ها و … و توسعه آن در شبکه های اجتماعی و ملی بتوانیم زنجیره بزرگی را برای آموزش های نظری و عملی فراهم نماییم.
وی از فراهم سازی زیرساخت های طرح ایران مهارت در جهت تقویت مهارت های فنی و فناوری دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان و … به منظور آمادگی بیشتر برای ورود به بازار کار در سال جدید میلادی آگاهی داد.
معاون وزیر با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، عضو سازمان بین المللی ILO است که سازمان های بزرگ بین المللی و سازمان ملل هم در آن همکاری داشته و سرمایه گزاری نموده اند، اضافه کرد: طی سالهای گذشته، همکاریهای جدی در این حوزه تعریف شده، این سازمان با عنایت به تأثیر جدی ارتباط و رسانه در اجرای فرآیندها و با پیگیری های بسیار، موفق به ایجاد فرصت جدید با همکاری سازمان های بین المللی در توسعه زیرساخت های تولید محتوای مهارتی در کشور شده است.
منبع: كاروخدمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب