بزرگراهی كه شما را خیلی سریع به كربلا می رساند
به گزارش كاروخدمت مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار داشت: الان بیشتر از 80 درصد بزرگراه ایلام - مهران با نام راه كربلا زیر بار ترافیك قرار دارد.
به گزارش كاروخدمت به نقل از ایسنا، علی اصغر كاظمی اظهار نمود: حفاری تونل دوم راه كربلا به طول 760 متر به پایان رسیده و حفاری تونل كیلومتر 5 به طول 840 متر با پیشرفت مناسب ادامه دارد و در سایر قسمتهای مسیر هم فعالیت راه سازی افزایش یافته تا در كمترین زمان ممكن، عملیات راه اندازی این بزرگراه به سرانجام برسد.
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: اتصال ایلام به شبك آزاد راهی كشور از سمت شمال و جنوب و همچنین، اتصال ایلام به شبكه ریلی كشور از سمت شمال و جنوب، جزء برنامه های اساسی این اداره كل است و در این رابطه، مطالعات مقدماتی طرح راه اندازی آزاد راه كربلا و طرح راه اندازی آزاد راه نجف اشرف بعنوان 2 طرح اساسی و زیربنایی مهم و پرارزش برای استان و كشور انجام شده است.
وی افزود: برای عملیاتی كردن آن، روزها و ساعت ها، به صورت مداوم، ظرف 6 ماه گذشته، پیگیری های لازم صورت گرفت و فاز اول ساخت آزاد راه كربلا كه همان ازاد راه كرمانشاه_ حمیل_ ایلام_ مهران است، چند وقت پیش، از كرمانشاه به سمت حمیل كلنگ زنی شد و بخش خصوصی و سرمایه گذار پروژه، عملیات اجرایی پروژه 50 كیلومتری آزاد راه كرمانشاه تا حمیل را شروع كرد.
كاظمی افزود: برنامه ریزی ادامه این پروژه به سمت استان ایلام و مرز بین المللی مهران و كربلای معلی خواهد بود كه در این راستا، مذاكرات مفصلی صورت گرفته و در فاز دوم این طرح كلان بین المللی، ادامه پروژه آزاد راه حمیل _ ایلام _ مهران عملیاتی خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: علاوه بر این، عملیات اجرای بزرگراه حمیل- ایلام- مهران در دست اجرا بوده و از سرابله تا مهران، مراحل پایانی با جدیت تمام در حال اجرا می باشد، به صورتی كه الان بیشتر از 80 درصد بزرگراه ایلام - مهران زیر بار ترافیك قرار دارد و حفاری تونل دوم راه كربلا به طول 760 متر به پایان رسیده است.
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: از سمت سرابله تا ایلام هم بیشتر مسیر چهارخطه شده و پیمانكاران، در كیلومترهای باقی مانده، در حال مراحل روسازی و آسفالت هستند و حفاری تونل دوم آزادی به طول نزدیك به 3 كیلومتر در دستور كار قرار دارد و در آینده نزدیك، اجرا می گردد، تا ضمن كوتاه شدن مسیر، پیچ های محور هم حذف شوند.
كاظمی خاطرنشان كرد: در كنار پروژه بزرگراه حمیل – ایلام- مهران، با عنایت به تكمیل تونل قلاجه و اجرای كنارگذر شهر ایوان، مسافت بین ایوان تا تونل قلاجه هم چهارخطه خواهد شد، تا یك مسیر ایمن دیگر نیز، از سمت كرمانشاه- ایوان- ایلام داشته باشیم.
وی افزود: بزرگراه حمیل- سرابله- ایلام- مهران، یك پروژه مستقل از آزاد راه كربلا بوده و راه اندازی آزاد راه كربلا از حمیل تا مهران، یك برنامه جدا گانه است و به صورت مستقل و جدا گانه اجرا می گردد و سرمایه گذار بخش خصوصی، صد در صد هزینه راه اندازی آنرا تأمین خواهد نمود.
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار داشت: از سمت مهران به دهلران هم با پی گیری های به عمل آمده، مجوزهای لازم جهت اجرای بزرگراه مهران - دهلران دریافت شده كه با تعیین سرمایه گذار، این پروژه نیز، عملیاتی خواهد شد.
كاظمی با اشاره به طرح آزاد راهی دوم به نام نجف اشرف توضیح داد: با عنایت به اینكه مرز چیلات، كوتاه ترین فاصله را با نجف اشرف دارد و از طرفی، با عنایت به وجود آزاد راه خرم اباد_ پل زال و گسترش این ازاد راه به سمت شمال و جنوب، ما به دنبال كوتاه ترین مسیر از این ازاد راه، به مرز چیلات بودیم كه كوتاه ترین فاصله را با نجف اشرف دارد و نقطه پل زال، بعنوان نقطه شروع پروژه كه كمترین فاصله را تا مرز چیلات داشت، انتخاب گردید.
وی افزود: هدف از اجرای این آزاد راه، ارتباط با نجف اشرف از آزاد راه پل زال است، بنابراین طرح راه اندازی ازاد راه پل زال_ موموری_ دهلران تا مرز چیلات كه حدود 125 كیلومتر است، مطالعه شد و و پیرو جلسات مختلف كارشناسی در مركز و عرضه طرح توجیهی فنی و اقتصادی و همزمان با كار كارشناسی، مذاكرات و جلسات و پیگیری های گوناگونی برای ترغیب سرمایه گذار و بانك ها برای مشاركت در این طرح عظیم بین المللی صورت گرفت.
وی افزود: درنهایت هیات عالی اقتصادی كشور و معاون سازمان برنامه و بودجه كشور و رئیس كل دیوان محاسبات كشور و مدیران عامل بانك ها، بعد از نشست های مختلف موافقت خویش را برای مشاركت 40 درصدی در ساخت و بهره برداری و انتقال آزاد راه نجف اشرف اعلام نمودند و دولت هم 30 درصد از هزینه ساخت آزاد راه تقبل كرد و 30 درصد مابقی نیز، سهم مشاركت كننده تعیین شد.
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: مرز چیلات، كوتاه ترین فاصله تا نجف اشرف را دارد و این آزاد راه برای برای دسترسی نیمه جنوبی كشور بعنوان یك راه دسترسی ایده آل خواهد بود كه با بهره برداری از تونل كبیر كوه، راه برای تردد مركز كشور به عتبات عالیات هموارتر خواهد شد چون كه بیشتر مسافت را در خاك جمهوری اسلامی ایران طی خواهند كرد و استانهای نیمه شمالی هم مثل همیشه از مرز بین المللی مهران عبور خواهند كرد. در نتیجه كل شهرستان های استان در راه ترانزیت بین المللی قرار خواهند گرفت و دیگر كلمه بن بست در استان معنا نخواهد داشت.
كاظمی از طرح چهار خطه كردن محور ایلام به دره شهر و لرستان اطلاع داد كه این پروژه هم به موازات محور مهران_ دهلران_ اندیمشك در دستور كار تبدیل به بزرگراه قرار دارد و قطعاتی از مسیر هم الان در حال ارتقاء به بزرگراه است.
مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح كرد: تردد بین ایران و عراق در آینده به بیشتر از 25 میلیون نفر در سال خواهد رسید و این ظرفیت به لحاظ اقتصادی و گردش مالی فرصت بی نظیری برای دو كشور و در این میان برای استان ایلام فراهم خواهد نمود كه در كنار توسعه آزاد راه و بزرگ راه و شبكه ریلی، در حال رایزنی برای توسعه فرودگاه ها و صنعت هوایی هم هستیم و پیشنهادهایی در جهت دو نرخی شدن بلیط هواپیما برای مردم ایران و مسافرین خارجی عرضه كرده ایم تا هزینه های مسافرت هوایی برای هموطنان پایین بیاید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب