محمد شریفی مقدم در ارتباط با تعرفه های پرستاری اظهار داشت: نظام پرستاری جزء گروه هایی بوده كه بیشترین
خدمات بهداشتی و درمانی ۲۴ ساعته را به مردم ارائه می دهد اما متاسفانه
خدمات آنها در بیمارستان ها با توجه به اینكه جزء قانون مجلس بوده هنوز مشخص و تصویب نشده است.
وی افزود: حدود ۱۰ سال است كه از تصویب قانون تعرفه گذاری گذشته است اما علیرغم پیگیری های مكرر نظام پرستاری در دولت های گذشته، دولت یازدهم و جزء قانون مجلس بودن آن هنوز این قانون عملیاتی و تصویب نشده است.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری در خصوص تعرفه های اعلام شده پرستاری در منزل عنوان كرد: در كشورهایی همچون آمریكا و اروپا حدود ۶۰ سال پیش مردم نیاز به
خدمات پرستاری در منزل را مد نظرداشته و با توجه به اینكه محوریت سلامت مردم این كشور مورد نظر مسئولان بود این مسئله رفع شد.
وی عنوان كرد: اما در كشور ما از حدود دهه ۷۰ دریافت
خدمات پرستاری در منزل انجام می گرفته كه تعداد زیادی از این مراكز غیر مجاز در این زمینه مشغول به كار بودند همچنین و بخشی از آنها اصلا از كادر پرستاری نبوده كه ارائه
خدمات پرستاری و پزشكی را در منزل به مردم ارائه می دادند.
شریفی مقدم اضافه كرد: تعرفه هایی در سال ۸۰ برای مراكز پرستاری ابلاغ شد اما به دلیل موافق نبودن وزارت بهداشت با ایجاد مراكز توسط پرستاران و با توجه به اینكه بیشتر از ۱۰۰۰مركز اقدام به گرفتن مجوز كرده بودند سبب شده كه حمایت نشوند.
وی اضافه كرد: در سال ۹۴ آیینه نامه مراكز مشاوره پرستاری دوباره توسط وزارت بهداشت به دانشگاه ها ابلاغ شد و در روز پرستار سال ۹۴ حدود ۴۰ خدمت را به شورای عالی بیمه ارجاع دادند البته سازمان نظام پرستاری در راستای این تصمیم جلساتی با شورای عالی بیمه داشت چرا كه این ۴۰ خدمت واگذاری شده كارشناسی نشده و ایرادهای اساسی داشت.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری خاطر نشان كرد:
خدمات پرستاری اعلام شده در منزل به هیچ عنوان كارشناسی شده نیست و با توجه به دلایل آورده شده هزینه تمام شده یك پرستار در بخش دولتی ساعتی ۵۰ هزار تومان است اما پرستاری كه در منزل بخواهد ارائه خدمت دهد بدون بیمه، مرخصی و دیگر مشكلات سبب شده كه تمایل به ارائه خدمت به طور مثال برای تزریق ۹ هزارتومانی را نداشته باشد.
وی افزود: در صورتی كه ارائه
خدمات به بیماران در منزل توسط پرستاران دارای مدرك كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا باشد باید تعرفه های متفاوتی در نظر گرفته می شد همچنین ارائه این
خدمات در تهران و كلان شهرها نسبت به شهرستان ها باید بیشتر باشد.
شریفی مقدم تصریح كرد: اگر پرستاری در تهران بخواهد به ارائه این
خدمات بپردازد باید هزینه های حمل و نقل و.. را در نظر گرفته باشد اما در این طرح این مسائل دیده نشده و سبب شده كه پرستاران راغب به ارائه این
خدمات در منزل نباشند چرا كه تعرفه تعیین شده مناسب با وقت و هزینه ایاب و ذهاب و … یك پرستار نیست.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: ارائه
خدمات مشاوره ای پرستاران نیز نادیده گرفته شده و در درمان موردی نیز بحث هزینه و زمانی را كه پرستار باید برای ارائه
خدمات در منزل صرف كند در نظر گرفته نشده و قابل قبول برای او نبوده بنابراین پرستار راغب بوده كه در بیمارستان دولتی ارائه
خدمات دهد.
وی گفت: بیماران بدحال نیز در این اعلام تعرفه ای در نظر گرفته نشده همچنین باید توجه داشت كه ارائه
خدمات به این بیماران باید توسط یك كارشناس ارشد یا پرستاری باشد كه در بخش ای سی یو ۵ سال سابقه داشته باشد تا بتواند به بیماری كه تمام كارهای او وابسته به پرستار بوده ارائه
خدمات دهد.
شریفی مقدم گفت: ارائه خدماتی كه توسط كمك بهیار باید انجام شود نیز در این طرح به طور صحیح در نظر گرفته نشده است همچنین تعیین
خدمات بدون بحث كارشناسی غیر اصولی بوده است.
قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود: با توجه به تعیین
خدمات پرستاری غیر كارشناسانه در منزل و به صرفه نبودن ارائه این
خدمات توسط پرستاران سبب شده تا با این اقدام وزارت بهداشت مراكز غیر مجاز رشد كنند.
وی خاطر نشان كرد: همچنین مناسب نبودن تعرفه های پرستاری در منزل سبب شده تا اگر بیماری بعد از مرخص شده از بیمارستان نیازمند دریافت
خدمات پرستاری باشد به دلیل به صرفه نبودن آن برای پرستاران و نداشتن بیمه،كارانه و … بیماران نتواند از
خدمات آنها بهره مند شود و موجب شده تا بیمار مشكلات بسیاری پس از مرخص شدن نیز داشته باشد.
شریفی مقدم در پایان گفت: مسئله مورد توجه این بوده كه تعرفه های تعیین شده پرستاران در منزل تحت پوشش بیمه نیز نیست و در كلان شهرها به دلیل قیمت پایین این تعرفه ها امكان ارائه
خدمات به دلیل به صرفه نبودن وقت، هزینه ایاب و ذهاب و كمبود پرستار در بیمارستان ها نیست و سبب شده كه آنها راغب به ارائه
خدمات در منزل نباشند و این طرح قابلیت اجرایی ندارد.