توضیحاتی در رابطه با بیمه راهنمایان
به گزارش کاروخدمت، معاون نظارت و ارزیابی گردشگری اظهار داشت: بیمه راهنمایان گردشگری با وجود آن که در لایحه بودجه (از سال ۱۴۰۰ به بعد) پیشبینی نشده است، اما استمرار دارد و با موافقت سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد بار مالی آن در زمره بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی لحاظ شود. بر این اساس ۲۰۰۰ راهنمای گردشگری از حق بیمه بهره مند می شوند.
اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در گفتگو با ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت بیمه راهنمایان گردشگری به مبنای قانونی آن اشاره نمود و اضافه کرد: اعطای بیمه با پیگیری های انجام شده در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ولی برغم این که در لایحه بودجه سالهای بعد در لایحه بودجه پیشبینی نشد، با پیگیری مستمر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جامعه انجمن های حرفه ای راهنمایان گردشگری ایران، موافقت سازمان برنامه بودجه دریافت و مقرر شد با ملحوظ قرار دادن بار مالی ناشی از بیمه راهنمایان گردشگری در زمره بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تعداد ۲۰۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری با اعمال ۲۰ درصد حداقل دستمزد در پرداخت حق بیمه از کمک دولت بهره مند شوند.
او افزود: با توجه به این که تعداد راهنمایان گردشگری دارای مجوز فعالیت از وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر از ۱۳۰۰۰ نفر است، شاخص هایی با همکاری و همفکری تشکل های راهنمایان گردشگری، احصاء و به ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ها ابلاغ تا بر مبنای معیارها، اولویت ها و شاخصهای مصوب و با همکاری تشکل های حرفه ای ذی ربط، راهنمایان گردشگری حائز شرایط معرفی شوند.
معاون نظارت و ارزیابی گردشگری خاطرنشان کرد: البته با توجه به این که به علل مختلف نظیر بازنشستگی، مهاجرت، تغییر شغل، انصراف و... لیست مشمولان گرفتار تغییر می شود، بررسی و پالایش لیست راهنمایان اجتناب ناپذیر است که این مورد با بهره بردن از ظرفیت تشکل های حرفه ای به شکل مستمر به انجام می رسد.
برات در رابطه با فرایند اجرای بیمه راهنمایان گردشگری توضیح داد: بر مبنای مقررات سازمان تأمین اجتماعی و همینطور توافقنامه منعقد شده درخلال دو دستگاه، متقاضیان مشمول برای بهره مندی نیازمند عرضه معرفی نامه و رفتن به سازمان تأمین اجتماعی هستند و از آنجائیکه بر مبنای قوانین و مقررات، امور تصدی و اجرایی به تشکل های حرفه ای واگذار شده است، مشمولان باید به انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری استان محل اقامت خود رجوع و نسبت به دریافت معرفی نامه اقدام نموده و امور بیمه ای خویش را از راه روال اداری سازمان تأمین اجتماعی پیگیری کنند.
معاون نظارت و ارزیابی گردشگری در رابطه با صدور معرفی نامه از جانب انجمن های حرفه ای، تصریح کرد: این معرفی نامه از جانب انجمن های حرفه ای که برپایه قانون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شده اند، صادر می شود. صدور معرفی نامه «رایگان» است و هیچ گونه هزینه ای از این بابت از جانب تشکل حرفه ای دریافت نخواهد شد و برای دریافت این معرفی نامه، الزامی برای عضویت در انجمن های حرفه ای نیست.
برات اظهار نمود: اعطای مشوق بیمه ای راهنمایان گردشگری یکی از موضوع هایی است که وزارت گردشگری برغم محدودیت های مالی دولت، در جهت پشتیبانی از راهنمایان گردشگری به شکل جدی پیگیری کرده و راهنمایان مشمول از آن بهره مند می شوند. راهنمایان گردشگری در میان فعالان این صنعت دارای جایگاه ویژه ای بوده؛ چونکه مستقیماً با توریستهای خارجی در تماس هستند و از زمان ورود به کشور تا خروج، همواره در کنار توریست بوده و علاوه بر این که به صورت مشفقانه و با از خودگذشتگی در هر شرایطی نیازهای گردشگران را رفع می کنند، با انبانی از دانش و تجربه نسبت به معرفی فرهنگ، هنر، تمدن و جاذبه های کشور اقدام می کنند و به این علت به درستی از راهنمای گردشگری بعنوان سفیران فرهنگی یاد می شود. بنابراین از آنجاییکه این قشر زحمتکش در میان سایر فعالان گردشگری صدمه پذیرترند، پشتیبانی از آنها با اعطای مشوق بیمه ای یکی از اولویت های وزارت خانه است.
منبع: كاروخدمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب