کسی این مسافران را گردن نمی گیرد

کسی این مسافران را گردن نمی گیرد کاروخدمت: تعلیق نامنظم پروازها در ایام اخیر مسافران را خصوصاً آنها که در خارج از مرزهای ایران بودند و قصد بازگشت داشتند، سرگردان و بلاتکلیف کرده است. تعدادی از این مسافران ساعات طولانی و حتی روزها در خارج از کشور و در فرودگاه معطل پرواز جایگزین بوده اند و بی آنکه برای بازگشت آنها تدبیری شود و یا از وضعیتشان سراغی گرفته شده باشد، عاقبت برخی شان زمینی خودرا به ایران رسانده اند.


به گزازش ایسنا، تعلیق پروازها از دهم مهرماه ۱۴۰۳ همزمان با عملیات «وعده صادق ۲»، برای حفظ ایمنی پروازها و شرایط منطقه اتفاق افتاد، سازمان هواپیمایی ایران اما از بامداد روز دوازدهم وضعیت را عادی اعلام نمود و پروازها برقرار شد. با وجود این، در دو روزی که تمام پروازها به سمت و یا از ایران لغو شده بود، مسافراتی که قصد بازگشت به کشور را داشتند بلاتکلیف و سرگردان در فرودگاه های دیگر کشورها کرد. این سرگردانی و بلاتکلیفی برای آن دسته از مسافرانی که از شرکت های هواپیمایی خارجی استفاده کردند ادامه دار شده است، چون برنامه پروازی این شرکتها هنوز منظم نشده و تعلیق پرواز بیشتر آنها همچنان ادامه دارد.
یکی از این مسافران که بالاتر از ۲۴ ساعت در فرودگاه بین المللی استانبول مانده بود، به ایسنا می گوید که بلیت یک شرکت هواپیمایی خارجی را خریده، پرواز لغو شده، اما هیچ پرواز جایگزینی وجود ندارد، چون برنامه پروازهای این شرکت به ایران معلوم نیست. آنها گفته اند فقط هزینه این بلیت را برمی گردانند.
این مسافر می گوید تعداد زیادی ایرانی در فرودگاه استانبول سرگردان و بلاتکلیف بودند. خیلی ها از کشورهای دیگر آمده بودند و از استانبول ترانزیت می شدند و راه بازگشت نداشتند و در تمام لحظات سختی که در این فرودگاه سپری کردیم هیچ نماینده ای از ایران حضور نداشت تا به وضعیت ما رسیدگی کند و بلاتکلیف و سرگردان بودیم.
با وجود اعلام وضعیت «فوق العاده» برای پروازها، اما مسافرانی که سرگردان شده اند می گویند شرکت های هواپیمایی هیچ هتلی و یا مکانی برای اقامت در اختیارشان قرار ندادند. خیلی از آنها چندین شب در فرودگاه خوابیده اند.
تدبیر تعدادی از مسافران و راهنماهای گردشگری که در کشورهای هم مرز و همسایه ایران گرفتار شده بودند این بود که خودرا زمینی به ایران برسانند. یکی از این راهنماها که مسافرانش را با اتوبوس و از راه زمینی ترکیه به ایران برگرداند به ایسنا می گوید: شرکت هواپیمایی احتمالاً هزینه پرواز لغو شده را به آژانس و مسافران برمی گرداند اما ماندن در یک کشور دیگر و منتظر پرواز جایگزین شدن، بمراتب هزینه بیشتری از بازگشت زمینی دارد. خیلی از مسافران هم از این منظر به این گزینه فکر می کنند که پیش بینی دقیقی از برقراری باردیگر پروازهای شرکت های خارجی ندارند و برنامه پروازهای شب به سمت ایران در ایام اخیر نیز نامنظم شده است.
با ادامه دار شدن تعلیق پروازهای خارجی همچنان تعدادی از مسافران در بعضی فرودگاه های خارج از کشور سرگردان هستند و انتظار می رود دست کم نمایندگان ایران در آن کشورها باتوجه به وضعیت فوق العاده ای که اعلام شده است، وضعیت اتباع ایرانی را پیگیری کنند. یک مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که متولی سفر است درباره ی پیگیری وضعیت این دسته از مسافران به ایسنا می گوید که از وزارت خارجه و سازمان هواپیمایی خواسته شده است موضوع را پیگیر باشند. اما آنطور که مسافران گرفتارمانده در فرودگاه های کشورهای دیگر می گویند که در طول این مدت هیچ خبری از نمایندگان ایران در آن کشورها نبوده و کسی پیگیر وضعیت شهروندان ایرانی نشده است و آنها فقط منتظر پرواز جایگزین هستند.
با آنکه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری قبل تر گفته بود این سازمان برای انتقال هرچه سریع تر این دسته از مسافران در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به صدور مجوزهای پروازی فوق العاده اقدام خواهد کرد، اما مسافرانی که حداقل در کشورهای نزدیک تر و هم مرز با ایران مانده بودند می گویند خبری از پرواز فوق العاد نبوده است و بلیت صندلی خالی در پروازهای موجود هم به قیمت گزاف فروخته می شود. این درحالی است که طبق بخشنامه سازمان هواپیمایی بلیت مسافرانی که پرواز آنها به سبب شرایط غیرمترقبه فعلی باطل اعلام شده اما مسافر از انجام پرواز انصراف نداده و قصد انجام مسافرت در کمترین زمان ممکن را دارد باید باتوجه به ظرفیت خالی صندلی پرواز با اولویت بندی مسافر (سالخورده/ نوزاد/ توان خواه/ مادر باردار/...) بدون دریافت هزینه رزرو مجدد انجام شده و بلیت جدید صادر شود.
سازمان هواپیمایی همین طور تاکید کرده است وجه بلیت هایی که در تاریخ ۱۴۰۳.۷.۱۰ یا پیش از آن صادر شده اند و زمان پرواز تا آخر روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳.۷.۱۷ است چنانچه در وضعیت حاضر مسافر بهر دلیلی قصد انصراف از انجام سفر را داشته باشد، باید مطابق شرایط (Involuntary) بدون کسر جریمه، استرداد شود، اما بر اساس گزارش هایی که به ایسنا رسیده است خیلی از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی هنوز در استرداد وجه تعلل می کنند.


1403/07/16
13:08:07
5.0 / 5
115
تگهای خبر: خرید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید