ایجاد شغل بیش از وام بانکی، روحیه کار می خواهد

ایجاد شغل بیش از وام بانکی، روحیه کار می خواهد کاروخدمت: کارشناسان براین باورند که فرهنگ کار باید از درون خانه ها شروع و در دانشگاه ها نهادینه شود و در ایجاد یک شغل بالاتر از وام و تسهیلات بانکی، انگیزه و روحیه کار نیاز است.



به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، یکی از مسایل امروز کشور، نبود فرهنگ کار و مهارت آموزی و تاکید بر مشارکت و انجام کارهای جمعی است که حل این موارد زمینه ساز ایجاد اشتغال بشمار می رود.

فرهنگ کسب وکار تلفیقی از ارزش ها، رفتارها و اهداف در یک محل کار است و از این جهت مهمست که حس اجتماع را در میان کارکنان ایجاد و ارزش های حرفه ای را حفظ می نماید.

از نگاه کارشناسان، چنانچه فرهنگ تعاون، کارآفرینی، مهارت آموزی و مشارکت اجتماعی در جامعه نهادینه شود، نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار به جریان می افتد. به زعم آنها ارتقای فرهنگ کار، زمینه ساز ارتقای راندمان و رشد سرمایه اجتماعی است و در صورتیکه منزلت و فرهنگ کار در جامعه گسترش یابد، مولفه هایی همچون مسئولیت پذیری و وجدان کاری بیشتر می شود.

در همین راستا، محمد چکشیان - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجدان کاری، مسئولیت پذیری، منزلت کار، تعاون و کار گروهی به عنوان عوامل موثر در فرهنگ کار یاد کرده و می گوید: امروز تاثیر مسایلی همچون سبک رهبری مدیران، هویت شغلی و رابطه تلاش و دستمزد در ارتقای فرهنگ کار جدی و غیرقابل انکار است.

او معتقد می باشد اگر درک دقیقی از فضا و مدل مفهوم فرهنگ کار وجود داشته باشد، می توان فهمید در چه مواقعی مداخله کرد تا فرهنگ و باور در راستای ارتقای فرهنگ کار تغییر کند.



به گفته معاون وزیر کار، تصویب سند استراتژیک فرهنگ کار در شورای عمومی و ابلاغ آن به تمام دستگاهها، دو اقدامی بوده که نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار دنبال کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، فرهنگ کار در کشور به درستی تعریف نشده و ارزش کار و کارگر به خوبی جا نیفتاده است؛ به نحوی که بیشتر افراد به سمت شغل های غیر مولد و کاذب می روند تا سریع تر جذب بازار شوند و به درآمد برسند.علی اصلانی - کارشناس حوزه کار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش جامعه کار و تولید در ارتقای سرمایه های اجتماعی می گوید: معتقدم فرهنگ کار باید از سنین پایین و در مدارس نهادینه شود و به تدریج در نگاه فارغ التحصیلان و دانشگاه ها تغییر کند. امروز بیشتر جوانان به ویژه تحصیلکردگان هر شغلی را نمی پذیرند و بلا فاصله ارزش آن کار، حقوق و دستمزد و مزایای آنرا می سنجند و این مساله در میان افراد تحصیلکرده بیشتر دیده می شود اما کسانی که مدرک تحصیلی بالایی ندارند، جذب سریع به بازار برایشان در اولویت است.

وی با اعلان اینکه فرهنگ کار در کشور به درستی تعریف نشده است، می افزاید: متاسفانه ارزش کار و کارگر به خوبی جا نیفتاده و بیشتر افراد به سمت شغل های غیر مولد و کاذب می روند که سریع تر به درآمد برسند.

این کارشناس حوزه کار تاکید دارد که مهم ترین عامل ایجاد شغل، فرهنگ کار است و ایجاد یک کسب وکار پیش از گرفتن وام بانکی نیازمند انگیزه و روحیه کار است.

پیشتر سند «برنامه ارتقاء فرهنگ کار و تلاش» از طرف شورای فرهنگ عمومی در دولت سیزدهم ابلاغ گردید. این سند آغازگر راه جدید در حوزه ارتقای فرهنگ کار و تلاش است و نقشه راهی برای تمام دستگاه های در رابطه با حوزه فرهنگ کار بشمار می رود.

در حال حاضر وزارت کار بوسیله ارائه خدمات اجتماعی، پایین آوردن نرخ لطمه های اجتماعی و توجه به موضوعات فرهنگی جامعه کار و تولید تلاش نموده تا به سمت ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و تقویت روحیه نشاط و رضایت شغلی نیروی کار گام بردارد.

به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، نبود فرهنگ کار یکی از معضلات اساسی کشور در بحث اشتغال است و کمرنگ شدن روحیه کارآفرینی در میان نسل جوان و کارجویان دراین زمینه اثرگذار بوده است. بی شک فرهنگ کار، مقدمه اشتغال و کارآفرینی است و باید پیوند میان فرهنگ کار و آموزش مهارت شکل بگیرد تا زمینه آشنایی فارغ التحصیلان با محیط واقعی کار فراهم گردد.




منبع:

1403/06/30
23:50:08
5.0 / 5
7
تگهای خبر: آموزش , اشتغال , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید