یک مصوبه چگونه بازار خودرو را به هم ریخت

یک مصوبه چگونه بازار خودرو را به هم ریخت کاروخدمت: در صورتیکه خبر اجرای مصوبه ای عرضه 120 هزار خودرو با قیمت پنج درصد کمتر از نرخ حاشیه بازار سبب افزایش شدید قیمت خودرو شد، طی روزهای گذشته قیمت خودرو در بازار بعد از اطمینان از عدم اجرای آن، کاهشی شد


به گزارش کاروخدمت به نقل از فارس، بعد از چند سال متوالی تلاطم در بازار خودرو با دستور 8 ماده ای رییس جمهور در اسفند ماه 1400 در خصوص تنظیم بازار خودروی سواری، اقدامات ویژه ای از جانب وزارت صمت در مورد افزایش تولید و افزایش عرضه خودرو شروع شد تا این بازار بهم ریخته و پرتنش به آرامش برسد. 
پیرو اقدامات انجام شده، تولید خودروی سواری در 6 ماه اول امسال با 19 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 545 هزار و 180 دستگاه رسید، این در شرایطی است که در 6 ماه اول سال قبل 456 هزار و 671 دستگاه خودرو تولید شد.
همچنین وزارت صمت در جهت حذف قرعه کشی و توزیع عادلانه خودرو عرضه یکپارچه خودرو برپایه فرایند نوبت دهی را اجرایی کرد، براین اساس تمام متقاضیان خرید خودرو در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند و تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد. 
علاوه بر این موارد با اقدامات شورای رقابت بعنوان متولی تنظیم بازار خودرو سواری کشور در مورد قیمت گذاری خودرو های سواری و مونتاژی؛ قیمت انواع خودرو در بازار کنترل و در موارد زیادی کاهشی شد. 
در واقع بعد از اقدامات انجام شده روند کاهش قیمتها و آرامش بازار خودرو از اردیبهشت ماه امسال شروع شد و تقریباً تا چند هفته گذشته نیز بازار خودرو به دور از تلاطم بود اما با انتشار تصویر دستورالعملی در خصوص عرضه 120 هزار خودرو توسط دو خودروساز به قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار، بازار خودرو بهم ریخت و قیمتها افزوده شد. 
در ماده 6 بند (ب) این دستورالعمل توسط دولت، شورای رقابت و خودروسازان تکذیب شد، آمده است: به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو شرکتهای ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از راه نمایندگی های 2 شرکت را به نحوی فراهم آورد که این شرکت ها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری است، به هر میزان ممکن و حداقل 60 هزار دستگاه تا آخر سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ 5 درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا آخر سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد. 
پیش از این نیز وزیر صمت در حاشیه سومین رویداد صنعت دانش بنیان اظهار داشته بود: آزاد سازی قیمتها به صورت کلی ایده اصلی ماست، در آینده نزدیک در خودرو به شرایطی نزدیک می شویم که احتیاج به قیمت گذاری دستوری نیست. 


* اذعان معاون وزیر صمت به التهاب بازار  بعد از اطلاع رسانی درباره ی عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار
منوچهر منطقی نیز در ارتباط با این دستورالعمل، اظهار داشت: طرح پیشنهادی فروش 120 هزار دستگاه خودرو از محل ازدیاد تولید 2 شرکت ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار، یکی از روش های تامین نقدینگی برای پرداخت مطالبات رو به فزونی قطعه سازان بود، اما برای اجرایی شدن آن، دو گام باید انجام می شد. نخست گرفتن مجوز از مراجع ذیصلاح و سپس میزان درصد اختلاف قیمت فروش با بازار تعیین خواهد شد. 
معاون حمل و نقل وزارت صمت بیان داشت: چون طرح برای فروش در حاشیه بازار، علاوه بر تامین نقدینگی باید قیمت بازار را کم کند، پس در هر مرحله فروش میزان درصد زیر قیمت بازار و تعداد خودرو های عرضه شده باید تعیین می شد. 
وی اضافه کرد: متاسفانه این طرح که در مراحل ابتدایی بود، بعنوان یک طرح قطعی و با اطلاع رسانی ناقص مطرح و موجب التهاب بازار شد، طبعا در صورت عدم تحقق هر دو شرط فوق، طرح قابلیت اجرا ندارد. 
به گزارش کاروخدمت به نقل از خبرگزاری فارس، در واقع متن دستورالعملی که گفته می شود با اجرای آن قیمت خودرو در بازار کاسته می شود، هنوز به مرحله اجرا نرسیده سبب افزایش قیمتها در بازار شد و بازار خودرو را بهم ریخت.  
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران: عرضه خودرو به نرخ 5 درصد کمتر از حاشیه بازار در سال 97 نیز بازار را بهم ریخت
سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در این خصوص بیان داشت: انتشار خبر عرضه 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد زیر نرخ بازار، فورا سبب افزایش قیمت خودرو در بازار شد. اخبار مثبت و منفی تاثیر خودرا بر روی کالاهای سرمایه ای می گذارد، حتی با وجود این که دستورالعمل تکذیب شد، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. 
وی همینطور بیان داشت: ما تجربه عرضه خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار را در سال 97 داشتیم در آن زمان نیز این شیوه عرضه سبب افزایش قیمت خودرو بود و اجرای آن به جای مهار قیمتها سبب جهش قیمت در بازار خودرو شد. 
علی خسروانی کارشناس بازار خودرو نیز در اینباره عنوان کرد:   تصور نکنیم با این روش قیمت بازار به کارخانه نزدیک یا یکی می شود بلکه اتفاقی که خواهد افتاد اینست که فورا با افزایش قیمت رسمی فروش، قیمت در بازار جهش خواهد نمود و اختلاف قیمت خودرو را حفظ خواهد نمود و قیمتها بشدت افزایشی می شود، این افزایش قیمت به مذاق خودروساز خوش خواهد آمد و دفعه بعد نیز مجدد تصمیم می گیرند که 5 درصد زیر قیمت بازاری که افزایش پیدا کرده، بفروشد و این چره گران کردن خودرو ادامه خواهد یافت. 
اما خوشبختانه در هفتهای که گذشت و پس از اینکه دست اندرکاران بازار اطمینان پیدا کردند، طرح عرضه خودرو توسط خودروسازان با 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار اجرایی نمی شود قیمت خودرو ها روند کاهشی گرفت. 
به گفته سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو قیمت خودرو های مونتاژی در هفته گذشته بین 100 تا 150 میلیون تومان و قیمت خودرو های تولیدی نیز بین 5 تا 15 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. 
به گفته وی این در شرایطی است که قیمت انواع خودرو ها پس از اعلام دستورالعمل عرضه خودرو 5 درصد زیر قیمت بازار بشدت افزایش پیدا کرده بود. 
وزیر صمت نیز در هفته گذشته اظهار داشت: بدون تردید می گویم که شرایط بازار خودرو خوب خواهد شد، مردم صبوری و حوصله کنند، روندها رو به بهبود است. 




منبع:

1402/11/06
15:43:11
5.0 / 5
354
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , خرید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید