منع موتورسواری زنان تناقضی حاصل از کج سلیقگی
کاروخدمت: موتورسواری زنان در ایران، موضوعی است که هرازچندگاهی به آن پرداخته شده و باردیگر به فراموشی می رود، حتی رای دیوان عدالت اداری به نفع موتورسواری زنان نیز مشکلی را در این خصوص حل نکرده و پلیس راهنمایی و رانندگی باز هم اعلام نمود که رای دیوان عدالت اداری درباره ی موتورسواری زنان قابل تسری به عموم نیست، در این شرایط یک کارشناس ارشد ترافیک و از مسئولان پیشین پلیس راهور معتقد می باشد که می توان با اصلاح قانون امکان موتورسواری قانونمند را برای زنان فراهم نمود.
به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، در ایام اخیر اما باز هم موضوع موتورسواری زنان مورد بحث و توجه قرار گرفته است. سکوت قانون درباره ی این مساله نیز مزید بر علت شده تا موتورسواری زنان آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگیرد. یک کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک معتقد می باشد که زمان آن فرا رسیده تا با اصلاحاتی جزئی دراین زمینه، شرایط بهره مندی زنان از این امتیاز فراهم گردد.
علیرضا اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نقش غیرقابل انکار زنان در مناسبات جامعه امروز و فعالیت آنها در زمینه های مختلف اظهار داشت: زنان ۵۰ درصد جمعیت کشور را می سازند، امروزه زنان ما مانند نیم قرن پیش تنها خانه نشین نیستند و مانند مردان به کارهای مختلف اداری، دانشگاهی، علمی و... می پردازند و در اجتماع حضور دارند. این قشر برای ایاب و ذهاب خود نیازمند وسیله نقلیه هستند و خیلی از آنها توانایی خرید خودرو را ندارند. همین طور هزینه های زندگی در شهری مانند تهران برای یک دختر دانشجو یا کارمند زن به اندازه ای بالاست که این فرد نمی تواند هزینه های استفاده از تاکسی های اینترنتی را نیز تقبل کند. این موجب ایجاد فشار اقتصادی روی مردم می شود. همین طور از طرف دیگر، سیستم حمل و نقل عمومی ما نیز نمی تواند به شکل گسترده و کامل سرویس دهی کند. این شرایط برای مردان کمی متفاوت می باشد اما زنان مجبورند از خودروی شخصی بهره گیرند.
وی با اشاره به مزایای موتورسیکلت به عنوان گزینه ای مناسب برای تردد مردم به ویژه زنان اظهارکرد: در این شرایط موتورسیکلت وسیله ای است که می تواند بخش عمده ای از مشکلات جابجایی زنان را حل کند. خیلی از زنان نیز به استفاده از این وسیله نقلیه علاقمند هستند. این به حل مشکلات اقتصادی و ترافیکی کمک شایانی می کند. موتورسیکلت هزینه های کمتری نسبت به خودروی شخصی دارد، نیازمند جای پارک نیست و بهای خرید آن نیز به نسبت خودرو بمراتب پایین تر است. همین طور موتورسیکلت به سبب خاصیت های خاص خود و توانایی مانور بالا می تواند در وضعیت سخت ترافیکی از معابر کم عرض نیز عبور کند.
سکوت قانون درباره ی گواهینامه موتورسواری زنان
اسماعیلی با اشاره به موانع پیش روی زنان جهت استفاده از این وسیله نقلیه اظهار داشت: جهت استفاده زنان از این وسیله نقلیه، باید موانع مربوط به آن برداشته شود. اصلی ترین مانع بر سر راه این مساله این است که به زنان گواهینامه داده نمی گردد. در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ذکر شده است که صدور گواهینامه رانندگی برای مردان توسط نیروی انتظامی به انجام می رسد. این در حالی است که قانون درباره ی زنان سکوت کرده است. با استناد به همین مورد، تعدادی از حقوقدانان معتقدند می توان از همین موضوع برای اصلاح قانون مذکور بهره برد با توجه به این که در قانون مستقیما به این مساله که نباید به زنان گواهینامه موتورسیکلت داد اشاره نشده است. می توان از این مساله بهره برد و اصلاحاتی در قانون انجام داد و ۵۰ درصد جامعه را از این امتیاز بهره مند کرد.
وی با اشاره به استفاده زنان از موتورسیکلت در خیلی از کشورهای اسلامی تصریج کرد: در خیلی از کشورهای اسلامی مانند اندونزی و مالزی نیز شرایط مشابهی برقرار است. زنان در این کشورها از موتورسیکلت برای انجام امور روزانه، رفت وآمد در سطح شهر و... استفاده می نمایند. همین طور به سبب داشتن کلاه کاسکت، پوشش متعارفی نیز برای رانندگان زن فراهم گشته است. حتی در بعضی موارد، راکبان موتورسیکلت در این کشورها بیش از زنان تشکیل شده اند.
ورود زنان به جمع راکبان موتورسیکلت، جو موتورسواری فعلی را بهبود می بخشد
این کارشناس ارشد ترافیک با اشاره به نتایج مثبت اضافه شدن زنان به جمع راکبان موتورسیکلت اشاره کرد: الان وقت این است که این مساله در کشور ما اصلاح گردد. اگر برخی ها نگران مسئله پوشش زنان هستند، کلاه کاسکت پوشش کاملی است. همین طور زنان ایرانی به قوانین و دستورالعمل های ترافیکی مقید هستند و آنها را رعایت می کنند و از این نظر نیز جای نگرانی وجود ندارد.
به عقیده این کارشناس ترافیکی که سابقه فعالیت در پلیس راهنمایی رانندگی هم دارد، زنان در رانندگی نسبت به مردان کمتر تخلف می کنند. حتی ممکنست حضور رانندگان زن در ناوگان موتورسیکلت کشور، موجب توجه بیشتر مردان به رعایت قوانین و مقررات ترافیکی شود. فضای موتورسیکلت های ما که ۲۵ درصد کشته های ما را شامل شده است، می تواند با ورود زنان بهبود پیدا کند.
منع موتورسواری زنان، تناقضی حاصل از کج سلیقگی
اسماعیلی با انتقاد نسبت به تناقض موجود در موضوع موتورسواری زنان اظهار داشت: این مورد متناقضی است که در کشور ما زنان می توانند ترک موتورسیکلت بنشنینند اما نمی توانند راننده آن باشند. این یک کج سلیقگی بوده که باید اصلاح گردد. این مساله از جهات مختلف به ترافیک شهری و همین طور وضعیت اقتصادی مردم کمک خواهدنمود. استفاده از موتورسیکلت موجب کاهش تعداد خودرو های شخصی و به تبع تعدیل شرایط ترافیکی شهر خواهد شد. فراتر از همه این موارد، موتورسواری حقی است که خیلی از زنان که به آن علاقمند بوده اند از آن محروم شده اند.
خبر پیشنهادی:
نظر پلیس در مورد موتورسواری زنان
نظر یک استاد حوزه و دانشگاه درباره ی موتورسواری زنان
موتورسواری زنان مثل دوچرخه سواری منع شرعی و قانونی ندارد
فرمانده پیشین پلیس راه کشور درباره ی زیرساخت های آموزشی لازم برای آموزش موتورسواران زن اظهار داشت: وقتی این قانون اصلاح گردد، متقاضیان زیادی وجود دارند تا آموزش های مخصوص موتورسواری به زنان را عرضه کنند و آموزشگاه های خاص با همین هدف ایجاد خواهند شد یا آموزشگاه های فعلی بخش هایی خاص و در رابطه با این مورد ایجاد خواهند کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب