پایگاه جامع اطلاعات بازار کار چه خصوصیت هایی دارد؟

پایگاه جامع اطلاعات بازار کار چه خصوصیت هایی دارد؟ به گزارش کاروخدمت، با تشکیل پایگاه جامع اطلاعات بازار کار، امکان استعلام شغلی شاغلین، شناسایی فارغ التحصیلان بیکار و استخراج نرخ بیکاری دانشگاه های کشور فراهم گردید.



به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار یکی از اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سه سال گذشته و همچون دستاوردهایی بود که در حوزه اشتغال در جهت ارزیابی و پیشبینی وضعیت بازارکار، شاغلین و بیکاران و گردآوری نتایج حاصله در تصمیم گیری های در ارتباط با حوزه اشتغال به انجام رسید.

پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار (LMIS) از خدمات مهم دولت سیزدهم و بعنوان یکی از دستورات بر زمین مانده وزارت کار از سال ۱۳۸۰ و از زمان ابلاغ قانون سیاست های کلی اشتغال از جانب مقام معظم رهبری است.

در همین راستا محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از راه اندازی این پایگاه را شناسایی شاغلین و بیکاران، جمعیت غیر فعال و کارفرمایان رسمی و غیر رسمی عنوان کرده و می گوید: از راه ایجاد پایگاه جامع اطلاعات بازار کار، زمینه شناخت شرایط بازار کار و دستیابی به تصویر جامع از پویایی بازار کار، پیشبینی تغییرات بازار کار و طراحی سیاست ها و مداخلات حوزه های اشتغال و کارآفرینی فراهم می شود.

این پایگاه اطلاعاتی، ضمن ساماندهی اطلاعات شغلی نیروی کار و پیشبینی مهارت های مورد نیاز بازار در سطوح ملی منطقه ای باعث کاهش زمان جست وجوی فرصت های شغلی می شود.

معاون اشتغال وزیر کار در تشریح خصوصیت های این سامانه می گوید: امکان استعلام شغلی شاغلین و بیکاران، امکان شناسایی فارغ التحصیلان بیکار به تفکیک سطوح مختلف دانشگاهی و احصاء نرخ بیکاری دانشگاه های کشور از قابلیت های این پایگاه جامع اطلاعات بشمار می رود.

به گفته کریمی بیرانوند، پایگاه اطلاعات مشاغل، پایگاه اطلاعات جمعیت و نیروی کار، پایگاه اطلاعات کسب و کارها، زیر سامانه آمار و اطلاعات بازار کار و زیر سامانه جست و جوی شغل پنج پایگاه اصلی LMIS هستند.



در روزهای اخیر قاسم رستم پور ـ مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ضمن اشاره به رونمایی پایگاه جامع اطلاعات بازارکار اظهار داشت: در قسمت اشتغال رسمی، همه اطلاعات به روز و لحظه ای است و افرادی که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند و در قسمت های رسمی اقتصاد فعالیت می نمایند در لحظه آخرین وضعیت اشتغالشان مشخص است و در قسمت غیر رسمی هم از داده های مالی و دیگر داده ها استفاده می شود.

به گفته وی یکی از دستاوردهای رونمایی از پایگاه مذکور نظارت لحظه ای در زمینه اشتغال جوانان و اطلاع از وضعیت بیکاری در کشور است و بر مبنای کدملی آخرین وضعیت شغلی هر فرد مطابق داده های آماری موجود از حدود ۸۰ بانک اطلاعاتی دریافت و تأمین می شود.

آنطور که رستم پور گفته اطلاعات افرادی که به صورت قطعی بیکار هستند از روی کد ملی و با تفکیک استانی و شهرستانی و حتی رشته تحصیلی در اختیار قرار می گیرد و در سیاستگذاری های اشتغال استفاده می شود.

ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار چهارمین بند از سیاست های کلی اشتغال است که تیرماه سال ۱۳۹۰ از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ گردید ولی از آن زمان تابحال اقدام موثری در جهت تحقق آن صورت نگرفته بود که در نهایت در واپسین روزهای فعالیت دولت سیزدهم عملیاتی شد.

به گزارش کاروخدمت به نقل از ایسنا، از نگاه کارشناسان ایجاد پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار (سامانه اشتغال ایرانیان) در استعلام نرخ بیکاری مخاطبان خاص دستگاه ها و استعلام شاعلان غیر رسمی کشور موثر است و باعث تحلیل و بررسی شغلی ایرانی ها و رصد مهارت های شغلی افراد می شود. استفاده از نتایج و اطلاعات این پایگاه در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های در ارتباط با حوزه اشتغال و بازار کار بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی اثرگذار می باشد.



1403/05/11
11:40:03
5.0 / 5
249
تگهای خبر: آمار , اشتغال , اقتصاد , بازار كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴

كاروخدمت

خدمت در محل شما

karokhedmat.ir - تمام حقوق سایت كاروخدمت محفوظ است
بیمه اشتغال تولید